Het leven is te kort om.. over eindigheid na te denken


Iedereen kent er wel een aantal: quotes beginnend met "Het leven is te kort om.."
Ieder van ons is zich bewust dat het leven eindig is. Soms constant, soms wordt dit feit even in de waan gelaten voor wat het is.

Het leven wordt af en toe als oneerlijk beschouwd, waarin de vraag naar "Waarom?" naar voren komt. Waarom overkomt het je? Waarom heb ik niet eens geluk zoals mijn buurman dat wel heeft? Waarom is zijn gras groener?

Ook ik ben een type dat regelmatig nadenkt over de zin van het leven, over "Wat als" en "Waarom".
En wat als die waarom vraagt komt, waar haal ik dan de kracht vandaan om er een antwoord op te formuleren en het los te laten?

Zoals wellicht ieder van ons, heb ik ook veel meegemaakt in mijn bestaan. Er zullen vast en zeker veel mensen op deze wereld rondlopen die veel meer mee hebben moet maken dan ik, maar er zullen ook zeker personen zijn die het leven een stuk gemakkelijk ervaren. Dat is helaas, en ook gelukkig het leven. Ik heb mensen zien komen en vertrekken uit mijn leven, gelukkige momenten beleefd, maar ook verdrietige momenten. Hierbij heb ik natuurlijk stil gestaan en toch moeten beseffen dat het leven voor mij ook eindig is en het leven toch door gaat. Hoe moeilijk dat ook af en toe ook lijkt te zijn. Mijn bron weten te vinden waar ik mijn kracht uit kan putten, diep inademen en doorgaan..

Mijn grote voorbeeld is mijn eigen oma. Oma, superoma, krullebol, kanjer! Mijn familie heeft er vast nog een heleboel leuke benamingen bij, die zeker een toegevoegde waarde bieden aan dit verhaal. Wat heb jij een kracht en wat ben jij een kanjer. Jij haalt mensen uit de sloot en maakt anderen aan het lachen. Jij straalt positieve energie uit, zoals weinig ander dat kan. Als je kinderen, kleinkinderen of zelfs achterkleinkinderen even de moed verloren hebben, steek jij een kaarsje aan en spreek jij de woorden uit die ervoor zorgen dat vertrouwen er weer is. Een wonder noem ik dat. Jij bent een wonder!

Het is moeilijk voor ons - als ik voor de hele familie mag spreken - om al deze warmte en kracht terug te brengen op jou, omdat het lastig is om een persoon als jou te evenaren. Nu op dit moment, nu JIJ het zo hard nodig hebt, wordt hier ook alles aan gedaan, daar ben ik zeker van.

Mijn oma heeft helaas de diagnose van de zes-letterige-ziekte gekregen, die niemand wil horen of ontvangen. Het is een woord wat pijn doet als je het over je lippen laat rollen. Een woord dat niemand graag voorbij ziet komen en wat bij iedereen associaties op roept waar het woord eindigheid aan gerelateerd kan worden. Helaas hebben veel mensen om ons heen een soortgelijke diagnose gehad. Maar wat betekent in dit geval eindigheid, want ieders leven kent eindigheid.

Oma, superoma, krullebol, kanjer! Geef niet op, niet na alles wat je al hebt doorstaan en waar je ons hebt ondersteund om het te overwinnen. Vooral jij, met al die mensen om je heen, die zo veel van je houden, mag het niet opgeven. Jij overwint!

Iedereen kent er wel een aantal: quotes beginnend met "Het leven is te kort om.."
Ieder van ons is zich bewust dat het leven eindig is. Soms constant, soms wordt dit feit even in de waan gelaten voor wat het is.

Het leven is te kort.. om over eindigheid na te denken..

Reacties

Populaire posts van deze blog

Iedere vriendschap is als een treinreis..

De levenslessen die we te danken hebben aan Walt Disney

Tijd: datgene wat voorkomt dat alles tegelijkertijd gebeurt

Vaarwel mijn paradepaardje