De levenslessen die we te danken hebben aan Walt Disney

Films, wie kijkt ze niet of heeft ze niet heel veel gekeken? Romantiek, actie, thriller, animatie, welke genre dan ook. Het doet iets met onze hersenen. Tijdens de film laat je jezelf meeslepen in de verhaallijn en na de film zet het je aan het denken? Even of zit er daadwerkelijk een leermoment ik verwikkeld?

Het begon al op het moment dat jij en ik - en heel veel anderen in ongeveer dezelfde leeftijdscategorie als ik - in de luiers zaten. Films waardoor peuters leren begrijpen en praten. Dora die je Engels leert, Tik tak die je vormen en maten laat begrijpen - en tevens deuntjes in je hoofd stopt die je er de rest van de dag niet meer uit krijgt - en Nijntje die je laat zien wat vriendschap is. Dit zijn wat concrete voorbeelden die als eerste in mij opkomen. Jij zult er vast een aantal andere zo op kunnen noemen.

Naar mijn beleving heeft mijn begrip van normen en waarden, structuur en beleving van het leven gelegen aan mede Walt Disney films. Ondanks dat alle jongen meiden - ja ook ik - dan ineens op het idee komen om later 'prinses' te worden - iets wat waarschijnlijk heel bekend in de oren zal klinken voor vele vrouwen onder ons - heeft het ook een diepere achterliggende gedachte met zich meegebracht. Het brengt kinderen zaken bij die goed en slecht zijn. In iedere Disney film is een slechterik terug te vinden die juist hetgene doet wat in een donkere daglicht gezet wordt. Zelden zijn kinderen juist dol op die slechterik in plaats van de held - alleen de stoere jongens en soms meiden onder ons durfden dat. Disney films laten je zien wat het leven in kan houden, dat een vrouw - denk aan Mulan - kan zijn wie zij wil zijn, ondanks dat de maatschappij dit niet altijd als de 'standaard' beschouwt. Daarnaast laat iedere Disney film je voelen wat het leven in kan houden. Denk maar eens terug aan het moment dat de moeder van Bambi neergeschoten werd of Mufasa die van een rots geduwd werd. Af en toe misschien wat heftige beleveningen, maar een kind leert op deze manier wel te beseffen dat het leven eindig kan zijn. Ook voor opa, oma, mams en paps die voor jouw gevoel misschien wel onsterfelijk lijken.

Daarnaast vind ik het prachtig dat alle etniciteiten aan bod komen. Disney discrimineert niet. Iedereen kan een prinses zijn en iedere prinses kan zijn prins vinden als je maar hard genoeg zoekt en breed genoeg kijkt. Soms is dit je beste vriend met wie je al levenslang in contact bent - the Lion King -, maar soms is het de bandiet van de straat - Aladdin -, of die vreemde man die niet beseft wat  het leven inhoudt totdat je het hem laat zien - Pocahontas.

Ook leren we om van het leven te genieten "Hakuna Matata", ondanks dat het leven niet altijd mee zit. En kijken we verder dan onze neus lang is - Beauty and the Beast, de Klokkenluider van de Notre Dame. Oftewel we leren beseffen dat we dat masker en die oogkleppen af mogen doen om de wereld echt te zien hoe zij is. En deze is vaak mooier dan voor ogen was.

Hedendaagse films geven ons ook boodschappen mee, maar vaak heb ik het gevoel dat het alleen afleiding is van de dagelijkse sleur. Wij vrouwen - als ik daarover mag spreken - willen even zweven en dromen over de perfectie van het leven. Even de dagelijkse zaken vergeten en verstand op nul.
Daarmee wil ik niet zeggen dat alle films geen educatieve inhoud hebben. Want deze films zijn er zeker, denk bijvoorbeeld aan  "My Sister's Keeper" waarin de ethische kwestie van ziekte wordt aangegaan, of "The Wolf of Wall Street" waarin naar voren wordt gehaald wat de verslaving aan geld naar boven kan brengen. Voorbeelden van prachtige films, die me goed bijgebleven zijn.

Algemeen bekend is dat de kinderjaren erg veel invloed hebben op je verdere ontwikkeling. Misschien heeft Walt Disney ook wel invloed gehad op die van jou. Ik moet wel toegeven dat ik de angsten die ik vroeger ontwikkeld had na het kijken van een specifieke Disney film wel overwonnen heb. Gelukkig! Inmiddels weet ik namelijk dat niet alle appels vergiftigd zijn en dat ik niet zo snel een oude vrouw - met wrat op haar neus - tegen zal komen die me er een aan probeert te smeren.
 

Verder probeerde ik de manier van lopen van Pocahontas vaak na te doen - toen ik nog zo soepel was -.



en wilde ik ook altijd een wasbeer die mijn haar kan vlechten. Wingapo!
 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Iedere vriendschap is als een treinreis..

Het leven is te kort om.. over eindigheid na te denken

Tijd: datgene wat voorkomt dat alles tegelijkertijd gebeurt

Vaarwel mijn paradepaardje